Първан Симеонов за преспективите на новото правителство

 Първа официална среща за създаването на коалиционно правителство се състоя между преговорните екипи на ГЕРБ и „Обединените патриоти“. Ще успеят ли да се договорят по важните въпроси и разпределението на министерските кресла и можем ли да очакваме скорошно съставяне на правителство, както и постигането на така необходимата стабилност – тези и още въпроси ще коментираме с политолога Първан Симеонов в интервю за Сутрешния блок „Добро утро, България“ на Радио „Фокус“, което може да чуете ТУК.

Фокус: Г-н Симеонов, стана ясно, че през следващите дни ще се работи за съставянето на обща управленска програма. Можем ли да сме спокойни, че ще бъде съставено стабилно правителство след старта на преговорите между ГЕРБ и патриотите и има ли теми, по които ще бъде трудно постигането на единомислие?
Първан Симеонов: Възможно е, ако те се договорят сега, правителството да изкара и по-дълъг мандат. Стана модно да се говори как то ще си отиде след европейското председателство. Напротив, напълно възможно е да си отиде, когато и да било. Разбира се, напълно възможно е и да изкара пълния си мандат по няколко много прости причини. Първо, има не особено голямо желание у хората за постоянни нови избори. „Галъп интернешенъл“ постоянно измерва такива данни. Второ, тази смес, която може да се случи, по-скоро ще се хареса на българите, защото тя съдържа от така модния напоследък национализъм, патриотизъм, със здравата подложка на ГЕРБ. Както знаем, на последните парламентарни избори мнозина предпочетоха да гласуват за познатото, за безопасното, за още от същото. Сега ще получат още от същото с една щипка национализъм, което вероятно ще допадне на хората. Не на последно място, едни такъв кабинет вероятно ще получи и още легитимация от самото европейско председателство, разбира се, ако се справи добре, защото самият факт, че Европа ще бъде в България допълнително ще стимулира позитивите за това правителство в обществените очи. И не на последно място, самият Борисов се заиграва с една много любима напоследък тема –мажоритарното гласуване. Ако те тръгнат в тази посока, могат да се харесат на повече хора. А ми се струва, че вървят в тази посока, защото в определени свои разновидности мажоритарната система фаворизира големите партии, респективно тя може да е полезна на партия ГЕРБ за удължаване на нейния живот. Това е и планът на Борисов – той прекрасно осъзнава, че въпреки че победи в тези парламентарни избори, партия ГЕРБ лека-полека се износва. В известна степен това, което се случи на тези парламентарни избор, по-скоро беше късмет за тях и вероятно мисли за някакви удължители на живота на партията си. Това са няколко причини, поради които този кабинет може да се хареса. Тук, разбира се, ще допълня и това, че е възможно, с участието на патриотите вътре, да се случат и част от техните послания, част от техния дневен ред да бъде изпълнен, а това обикновено се харесва на хората. Например радикална борба с битовата престъпност или пък увеличението на пенсиите. Всички тези неща ме кара да мисля, че веднъж случило се, това управление може да се окаже и по-дълготрайно, защо да не мечтае и за четиригодишен мандат.
Фокус: Има ли опасност, обаче, в това управление патриотите да заемат мястото на реформаторите от предишното и да станем свидетели отново на подобни сценарии?
Първан Симеонов: Има няколко много големи опасности за това управление. Първата, разбира се, е международната легитимност. Нашите патриоти не са радикали. На изборите ясно се видя, че двата полюса в България – националистите и етническата формация ДПС – не са радикали, те не звучат крайно. В един момент даже звучаха еднакво с посланието на Ахмед Доган. Но така или иначе, такава опасност за имиджа на това управление в Европа стои да дневен ред. Някак си този имидж се приближава до имиджа на унгарския премиер Виктор Орбан, с една народна партия, партия на масовия градски човек, с десен произход по-скоро и с доста национализъм. Ако първото идва от ГЕРБ, второто идва от патриотите. Вярно, и тук без особен радикализъм, но все пак част от европейските среди вероятно ще бъдат изплашени от това. Второ, много важно е именно мажоритарното гласуване. То също може да е пречка за създаването на това правителство, защото това, което иска Слави Трифонов, е категорично нежелано от патриотите и вероятно ще трябва да се намери компромисна формула. Разбира се, някаква компромисна формула трябва да се намери и по отношение на гласуването в чужбина, отношението към процесите в Република Турция като цяло, защото Бойко Борисов се държи крайно балансирано спрямо Ердоган. Даже Борисов е обвиняван в определени зависимости там, докато патриотите са доста резки по отношение на Ердоган. И разбира се, проблемът с пенсиите може също да е препъни-камък. Вярвам обаче, че там ще се намери някакъв механизъм. Ето ви само няколко причини, поради които преговорите с това правителство няма да бъдат толкова леки. Още повече, че – точно както и вие казахте – патриотите вероятно знаят, че има опасност Борисов, разделяйки ги, да ги завладява, както правеше и с реформаторите. Вероятно сега патриотите ще бъдат особено усърдни в преговорите. Знаете, във всеки едни преговори човек се опитва да си в вдигне цената. Това ще правят патриотите, убеден съм. В крайна сметка, вероятно ще се получи съгласие някъде по средата между очакванията на ГЕРБ и исканията на патриотите, но не мисля, че ще е особено лесно.
Фокус: ГЕРБ по-рано бяха категорични, че коалиране с ДПС няма да има. Можем ли обаче да очакваме търсенето на една негласна, неофициална подкрепа?
Първан Симеонов: Както беше и в предишния мандат, вероятно в екстремни моменти, ДПС ще подпира този кабинет. Аз не съм особен оптимист относно публичните възприятия за този кабинет. Да, ще има доста позитиви във всички тези пунктове, които казах, това правителство ще се хареса на хората, ще отговори на очакванията, защото всъщност това са новите любими неща на българите – патриотите, Веселин Марешки и мажоритарното гласуване. Този кабинет, който се очертава ще ги абсорбира и трите неща. Но въпреки всичко, този кабинет прилича на ново издание на предходния кабинет „Борисов“. В един момент ще започне да звучи досадно, защото ние всичко това сме го виждали. Нещо повече, ако предходният кабинет все пак съдържаше някаква европейска легитимация, имаше някакво по-ярко експертно участие, защото партии като реформаторите или АБВ имат доста противоречиви страни, но имат и доста експертни кадри в своите области, сега някак си експертизата ще трябва да се очаква от доста ярки, на моменти екзотични политически фигури, като Волен Сидеров, като Веселин Марешки, като Валери Симеонов. Не на последно място, този кабинет, който предстои, едва ли ще има реформаторски замах. Това звучи като кабинет, който по-скоро ще харчи пари, отколкото да ги пести. В България – много пъти сме си говорили – основният проблем е, че се харчат неефективно пари и в страната трябва да се провежда реформа. Реформа значи да харчиш по-малко пари, но по-ефективно. Това обикновено е свързано със загуба на рейтинг и един такъв, сложно съставен кабинет, с не много убедителна парламентарна подкрепа, трудно ще прави реформи. Получаваме още от същото. Боя се, че това „още от същото“ е управление ден за ден, без стратегическа визия. Това трябва да изчистят в преговорите. Струва ми се, че патриотите съзнават тези проблеми, струва ми се, че и ГЕРБ постепенно ги съзнават. Но конфигурацията в задаващия се парламент е такава, че в някои определени моменти няма как да минат без ДПС. Нещо повече, самото ДПС има интерес да се долепи до властта – това е жизнено важно за движението, което, както видяхте, претърпя немалка щета на тези избори от появата на ДОСТ. ДПС ще трябва тепърва да води тази битка за укрепване на монопола в етническото пространство. Още повече, че – по всичко личи – проектът ДОСТ ще опита да се съживи през нов лидер, през нова енергия. Това означава, че ДПС ще трябва по някакъв начин да консумира власт, за да излъчва сила пред своите хора и за да ги държи с нещо. Всичко това ме кара да мисля, че да, като начало един такъв кабинет ще бъде легитимен в очите на българите. Да, на моменти вероятно той ще опира до ДПС. Да, той няма да има реформаторски замах и вероятно в един момент ще прилича на едно по-досадно издание на предишния кабинет „Борисов“. И вероятно това ще даде добри опции за всеки, който е в опозиция – или БСП, или десницата, в лицето на Христо Иванов и другите. Очертава се един мандат, в който може да се окаже по-сладко да си в опозиция, отколкото да си в самото управление, а в същото време самото управление също може да се „извози“ на вълната на обществените очаквания – позиция, в която всички са доволни.
Фокус: Казахте, един нов вариант на старото правителство и вариант, в който е по-добре да си в опозиция. Т.е. можем ли да се надяваме да станем свидетели на някакви малко по-различни сценарии от предходните, имайки предвид обособената ясна опозиция и факта, че някои от познатите ни играчи вече не участват в управлението?
Първан Симеонов: Като казвам, че днешната ситуация е добра за всички, имам предвид това, че опозицията има за какво да се хване. Очевидно създаващият се управленски формат все пак не е с някакво шеметно мнозинство и търпи критики по много точки. Но в същото време задаващият се управленски мандат има достатъчно лостове и механизми да се харесва на хората, заради посланията, които излъчва. Представете си само някоя ярка акция срещу битовата престъпност в селата или пък затваряне на секции в Турция – такива неща ще се харесат. Дори тези, които останаха извън парламента, могат да намерят смисъл да съществуват, защото ако се очертае такъв тежък конфронтационен или пък безпринципно компромисен парламент, някак си, когато си опозиция на всичко това – и на леви, и на десни, можеш да черпиш енергия, бидейки на резервната скамейка. Всички те имат какво да спечелят в тази ситуация. В същото време, обаче, в този парламент консенсусите ще бъдат доста по-трудни, защото предният парламент беше много надребнен и имаше много опции за маневриране. Сега няма такива. С две думи, може да се превърне и в доста трудно начинание. Така че всякакви сценарии са възможни. Мисля, че отново ще имаме кабинет, който ще залага по-скоро на стабилността, отколкото на реформата, отново ще имаме кабинет, който по-скоро ще се позиционира спрямо наличните желания на обществото, вместо по някакъв начин да се опитва да води обществените процеси, кабинет, който вероятно ще залитне и по популизъм, и кабинет, който по всичко личи, ще се заиграе с мажоритарната тема. Това е тема, която аз като изследовател и като гражданин, намирам за абсолютно безполезна в настоящия момент, но за съжаление, явно ще ни се наложи да преживеем и този епизод.

Публикувано на