Интервю на Първан Симеонов, изпълнителен директор на „Галъп интернешънъл“, за предаването „Имате думата“ по канал 3

Интервю на Първан Симеонов, изпълнителен директор на „Галъп интернешънъл“, за предаванетоИмате думата“ по канал 3 по темата за социологическите проучвания и резултатите от тях във връзка с президентските избори.

Водещ: Защо няма социологически проучвания или по-скоро защо  не се публикуват?

Първан Симеонов: Има да типа изследвания – едни, които се самофинансират и такива, които не самофинансират и се предназначени само за широката публика.

При нас, в „Галъп интернешънъл“, социологическите проучвания са приети като форма на мисия и с образователна цел, затова всеки месец ние провеждаме представително проучване, което си наше – един вид се самофинансираме. Стараем се на представим хладнокръвен и точен анализ на данните и да е с простички въпроси, които да свеждат нещата до да или не.

Другият вариант е социологическите проучвания, които са поръчани от клиенти и е съвсем логично те да искат данните да останат само тях. Ако Ви се струва сега преди изборите, че няма социология, то това даже е добър знак, защото това означава, че партиите са достигнали до истинската същност на социологически данни. А именно те служат за вътрешна употреба, експертна употреба, а не за масовата публика.

Водещ: Тоест не трябва да вярваме на укора – какви са тия избори, то няма социология?

Първан Симеонов: Това, не е вярно. Социология има и се тества какво ли не. Но, трябва да бъдем максимално хигиенични от професионална гледна точка. Има лабораторни изследвания, където се пуска един бърз сондаж. Бързият телефонен сондаж, в общия смисъл, не може да бъде представителен. Той е надежден на макро ниво, дава добър ориентир и хипотези, но не дава отговори на въпросите.

Отговор на въпросите дават изследвания, които първо – имаш всички кандидати, второ – когато са лице в лице, трето- когато са с голяма надеждна извадка, четвърто – когато можеш да кръстосаш по няколко индикатора, а не когато получаваш само декларативни отговори. Едва такива изследвания стават за публикация и за клиент, но досега ние нямахме кандидати.

Сега в момента, „Галъп интернешънъл“ и други колеги, сме на терен и ще имаме резултати.

Водещ: Това си е Ваше проучване и ще е публично и това, ще е различно от тези проучвания, които си „поръчват“ партиите?

Първан Симеонов: Да. Но, вижте най-опасният момент е когато имаме социология, която си поръчват партиите и тя пак става публична. Изследователят може да постъпи съвестно и да представи реални данни и с хубав не сугестиращ въпросник, но винаги има съмнения резултатите.

Водещ: Какво е трябват да гледат зрителите?

Първан Симеонов: Първо какъв вид е изследването – сондаж или национално представително. Второ, да гледа тенденциите на макро ниво, не толкова числата. И трето, нека не забравяме, че ние получаваме декларативни отговори, а какво ще направи респондента в действителност, ние не знаем.

Водещ: Защо няма социологически проучвания или по-скоро защо  не се публикуват?

Първан Симеонов: Има да типа изследвания – едни, които се самофинансират и такива, които не самофинансират и се предназначени само за широката публика.

При нас, в „Галъп интернешънъл“, социологическите проучвания са приети като форма на мисия и с образователна цел, затова всеки месец ние провеждаме представително проучване, което си наше – един вид се самофинансираме. Стараем се на представим хладнокръвен и точен анализ на данните и да е с простички въпроси, които да свеждат нещата до да или не.

Другият вариант е социологическите проучвания, които са поръчани от клиенти и е съвсем логично те да искат данните да останат само тях. Ако Ви се струва сега преди изборите, че няма социология, то това даже е добър знак, защото това означава, че партиите са достигнали до истинската същност на социологически данни. А именно те служат за вътрешна употреба, експертна употреба, а не за масовата публика.

Водещ: Тоест не трябва да вярваме на укора – какви са тия избори, то няма социология?

Първан Симеонов: Това, не е вярно. Социология има и се тества какво ли не. Но, трябва да бъдем максимално хигиенични от професионална гледна точка. Има лабораторни изследвания, където се пуска един бърз сондаж. Бързият телефонен сондаж, в общия смисъл, не може да бъде представителен. Той е надежден на макро ниво, дава добър ориентир и хипотези, но не дава отговори на въпросите.

Отговор на въпросите дават изследвания, които първо – имаш всички кандидати, второ – когато са лице в лице, трето- когато са с голяма надеждна извадка, четвърто – когато можеш да кръстосаш по няколко индикатора, а не когато получаваш само декларативни отговори. Едва такива изследвания стават за публикация и за клиент, но досега ние нямахме кандидати.

Сега в момента, „Галъп интернешънъл“ и други колеги, сме на терен и ще имаме резултати.

Водещ: Това си е Ваше проучване и ще е публично и това, ще е различно от тези проучвания, които си „поръчват“ партиите?

Първан Симеонов: Да. Но, вижте най-опасният момент е когато имаме социология, която си поръчват партиите и тя пак става публична. Изследователят може да постъпи съвестно и да представи реални данни и с хубав не сугестиращ въпросник, но винаги има съмнения резултатите.

Водещ: Какво е трябват да гледат зрителите?

Първан Симеонов: Първо какъв вид е изследването – сондаж или национално представително. Второ, да гледа тенденциите на макро ниво, не толкова числата. И трето, нека не забравяме, че ние получаваме декларативни отговори, а какво ще направи респондента в действителност, ние не знаем.

Водещ: Трябва ли да се правят политически прогнози на база социологическите данни?

Първан Симеонов: Социологическите агенции не могат и не трябва да се издържат само от политически проучвания. Има широк спектър от възможности, затова как те се издържат. А ако се правят прогнози преди изборите трябва много внимателно да се преценят данните, за да може евентуално да успеят да се доближат до реални резултати, защото никой не знае какво ще стане на изборния ден.

 

 

Публикувано на