Анализ на политическия май 2017 г.

 
Източник:

Институтът по социология „Иван Хаджийски“ публикува част от традиционния си анализ. Пълната 18-странична версия на анализа, под общата редакция на проф. Петър–Емил Митев, по традиция е предназначена за абонати. В дискусията за анализа участват проф. Петър-Емил Митев, Андрей Райчев, Кънчо Стойчев, Борис Попиванов, Първан Симеонов и Пламен Владимиров.

По света и у нас: sans changement.

В Европа – две скорости

Напрежение в САЩ, напрежение по света

Равнището на международно напрежение остава sans changement. Във всяка от „горещите точки” – Сирия, Украйна, Северна Корея и Южнокитайско море – високият градус остава в сила. Президентът Тръмп за първи път обяви Русия за „заплаха”.

Основен източник на несигурност продължава да бъде липсата на консолидация в американския елит. Борбата между двата основни лагера в САЩ се ожесточава и придобива характер на „студена гражданска война”.

Тръмп подложи на ревизия глобалното наследство на Обама, както във вътрешен, така и в международен план. Въпреки че понася тежки удари, Тръмп не губи „боен дух“ и реализира програмата си, т.е. предприема настъпление.

През това време Германия – чрез канцлера Меркел и лидера на социалдемократите Мартин Шулц, се включва в борбата за „Америка без Тръмп”.

Френско-германската ос и мястото на Източна Европа

Френско-германската ос на ЕС се консолидира. Това се потвърди с избора на Макрон и очертаващата се победа на Меркел.

Нарастващата вероятност от нов мандат на канцлерката усилва възможността за сценария „Европа на две скорости“, при който Западна Европа ще търси своя по-нататъшна интеграция, дори независимо от източните си партньори. Изявленията на Макрон, че ЕС трябва да ограничи притока на евтина работна ръка от Източна Европа, могат да се четат в същата посока.

Един пояс, един път. А България?

Международният форум в Пекин показва възможния „не-западен“ тип глобализация. „Един пояс, един път” е уникален комплекс от инфраструктурни проекти. Съседите ни – Сърбия и Гърция, вече ползват китайските инвестиции. България отсъстваше.

В този контекст нараства и ролята на Русия. А междувременно, последните седмици показаха тази роля с посещението на канцлера Меркел при Путин в Сочи и със срещата на Путин с президента Макрон във Версай.

България – стабилност без реформи

Новото българско правителство не се отличава с реформаторски намерения. Кабинетът „Борисов 3“ засега прилича на римейк на „Борисов 2“ – постоянно балансиране и удовлетворяване на разнообразни групови интереси при стремеж към потискане на всяка потенциална алтернатива.

Задачата на Борисов изглежда преди всичко насочена към пазене на рейтинг. Собствената му досегашна практика сочи, че изобилието от скандали не подкопава непременно общественото доверие.

Но пък социалните и икономическите конфликти могат да имат крайно негативен ефект. Ето защо премиерът е склонен да прави отстъпки пред исканията на различни групи, стига те да излязат с по-остри позиции или протестни заплахи.

Македония пред нови перспективи

Новото правителство на Македония слага край на продължилото 11 години управление на ВМРО-ДПМНЕ. Декларираната проевропейска ориентация разкрива нови възможности за подобряване на отношенията с България. Идва времето да се изчистят и  двустранните отношения. За да се реализира това, може да допринесе немалко и българското председателство.